Anden planlægning

I kommuneplanen skal der redegøres for, hvordan den forholder sig til anden planlægning. Det vil sige, hvordan kommuneplanen harmonerer med den regionale vækst og udviklingsstrategi, visionerne for kommunesamarbejdet i Business Region Aarhus, områder reguleret af anden lovgivning og eventuelle arealreservationer efter sektorlove eller projekterings- og anlægslove. Desuden skal kommuneplanen tage afsæt i kommuneplanstrategien, som den fremgår af Planstrategi 2023.

Region Midtjylland udarbejder i 2023-2025 en ny udviklingsstrategi, "Fælles om bæredygtige løsninger"

Midtjylland står over for en række store og "vilde" problemer. Mange problemer deles med resten af Danmark og med resten af verden. Fælles for udfordringerne er, at ingen kan løse dem alene. Derfor vil Region Midtjylland samarbejde med myndigheder, virksomheder, organisationer og borgere om at finde løsninger på otte samfundsmæssige udfordringer. De 8 udfordringer er:

  • Hvordan hjælper vi unge, der står udenfor?
  • Hvordan forhindrer vi, at blomsterne forsvinder?
  • Hvordan får vi flere til at stige på? (den kollektive trafik)
  • Hvor finder vi arbejdskraften?
  • Hvordan mindsker vi forbruget?
  • Hvordan får vi arealer nok til den grønne omstilling?
  • Hvordan understøtter vi det gode liv på landet?
  • Hvad gør vi, når vandet kommer?

FN's verdensmål er trædesten på den vej, der handler om, at den midtjyske region skal være en attraktiv og bæredygtig region for alle. Målene er skabt som et udgangspunkt om at udvikling lokalt, regionalt og internationalt i højere grad skal ske til gavn for kloden og for befolkningen i hele verden. 

Business Region Aarhus

Business Region Aarhus er et stærkt politisk samarbejde mellem Favrskov, Norddjurs, Odder, Randers, Samsø, Skanderborg, Syddjurs, Silkeborg, Hedensted, Horsens, Viborg og Aarhus Kommuner. Visionen er, at udviklingen i den overordnede fysiske planlægning understøtter, at byregionen i 2040 er en af Nordeuropas mest dynamiske byregioner med en effektiv infrastruktur, en bæredygtig realisering af byregionens potentialer og en vedvarende stærk vækst i befolkning og arbejdspladser. Kommunerne har godkendt et kommissorium for samarbejdet og nedsat en styregruppe, som skal koordinere fælles planlægningsmæssige og økonomiske tiltag, der kan fremme øget synergi, viden, vækst og jobskabelse i regionen - tiltag der fremadrettet kan sætte sig spor i kommuneplanlægningen. 

Trafik

Midttrafik har udarbejdet en Mobilitetsplan 2023-2026 for den midtjyske region, som tager afsæt i Midttrafiks Strategiplan 2021-2024. I mobilitetsplanen indgår bl.a. en  harmonisering af flextrafikken, som giver ens regler på tværs af regionen.
Derudover har Letbanerådet udarbejdet en vision for en sammenhængende og bæredygtig mobilitet i Østjylland "Samspil 2030". De dele af den regionale mobilitetsplan, og "Samspil 2030", der vedrører Odder Kommune, er indarbejdet i kommuneplanen, som desuden redegør for Kommunalbestyrelsens mål på trafikområdet. 

Odder Kommune tilbyder nu flextur og plustur for at fremtidssikre tilfredsstillende tilbud om kollektiv trafik i tyndere befolkede områder. Målt på den enkelte tur er flexture dyre for kommunen, da de på trods af brugernes egenbetaling forudsætter et betydeligt kommunalt tilskud, men samlet set er der både økonomiske og betjeningsmæssige gevinster ved flextur. 
Der tilbydes derudover flexbus på alle lokalruter på alle hverdage, og flexbusrute mellem Gylling og Odder samt mellem Odder og Alrø og Amstrupområdet. Dette øger muligheden for at benytte den kollektive trafik i yderområderne.

Letbanen Odder-Aarhus-Grenå er kommet i drift i 2019, allerede i 2018 kom den i drift mellem Odder og Aarhus. I Odder by vil letbanedriften betyde, at størstedelen af stationsområdet ikke længere er nødvendigt for banedriften, og at der kan gennemføres et byomdannelsesprojekt, som styrker forbindelsen mellem bymidten, det kommende letbanestop og VitaPark. Letbanedriften har desuden medført, at en del buslinjer tilknyttes letbanen, som er rygraden i den kollektive trafik til og fra Aarhus. Derfor skal der sikres gode omstignings- og parkeringsfaciliteter ved letbanens stoppesteder. 
Der arbejdes for, at kapaciteten på letbanestrækningen mellem Aarhus og Odder udvides, så antallet af afgange kan øges, samtidig med at der kan opnås en forbedret driftsstabilitet.

Samarbejde

Ud over samarbejdet med nabokommunerne, regionen m.fl. om letbanen og kommunesamarbejdet i Business Region Aarhus, deltager Odder Kommune i forskellige plansamarbejder med en bredere del af de øvrige 18 kommuner i Region Midtjylland. Eksempler herpå er samarbejdet med nabokommunerne om større sammenhængende landskaber, tværkommunale stiruter samt sammenhæng i Grønt Danmarkskort. Desuden deltager Odder Kommune i "Bæredygtig Kystkultur" sammen med de østjyske kommuner omkring kysten for at kvalificere et fælles høringssvar til havplanen. 

Planstrategi for Odder Kommune

Kommuneplan 2025-2037 er udarbejdet på baggrund af Planstrategi 2023. Der er tale om en næsten fuld kommuneplanrevision, hvor der bl.a. har været fokus på byudvikling i bosætningsbyerne Assedrup, Norsminde og Boulstrup. Der er udarbejdet en strategisk planlægning for byerne, der har bevirket en ændring af hovedstruktur, hvor der er indsat et nyt lag, "bosætningsbyer" i strukturen.

Herudover har der været arbejdet med forebyggelse af klimaforandringer ved udpegning af nye skovrejsningsområder og ved udpegning af lavbundsarealer, der omlægges til vådområder til forebyggelse af klimaforandringer og/eller reduktion af næringsstoffer. Vi har også screenet landskabet i forhold til, hvor der kan opsættes vindmøller op til 150 m. Herudover er Det Grønne Danmarkskort revideret, og der er foretaget ændringer i udpegningen af Natur og Potentiel Natur og økologiske forbindelser. 

Læs mere