Produktionsvirksomheder

Retningslinjer

Arealer udpeget til konsekvensområder vises på kort. 

Virksomheder, anlæg og indretninger, der kan forventes at belaste de nære omgivelser på trods af forureningsbegrænsende foranstaltninger, skal placeres i områder udpeget til produktionserhverv.

Omkring områderne til produktionserhverv udlægges et konsekvensområde. Konsekvensområdet skal sikre, at virksomhederne i områder udpeget til produktionserhverv kan opretholde deres tilladelser og aktiviteter efter bl.a. miljølovgivningen.

Indenfor konsekvensområderne på 500 meter kan der ikke planlægges for ny forureningsfølsom anvendelse (kontorer, boliger o.lign).

Det skal sikres, at udlæg til miljøfølsom anvendelse ikke er belastet af støj samt lugt-, støv- og anden luftforurening fra trafik, virksomheder, tekniske anlæg mv. over Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier. 

Statisk kort

Formål

Hensigten med retningslinjerne for virksomheder er at skabe gode betingelser for, at produktionserhverv kan opretholde deres tilladelser og aktiviteter i områder, der er udpeget til dette.

Redegørelse

En ændring af planloven i 2017 indførte regler, som skal sikre, at kommunerne i deres planlægning tager hensyn til produktionsvirksomheder og transport-og logistikvirksomheder, herunder virksomhedernes drifts-og udviklingsbehov.

Kommunen har mulighed for at udpege erhvervsområder forbeholdt produktionsvirksomheder og transport-og logistikvirksomheder. Kommunen tydeliggør dermed, hvor man ønsker at sikre udviklingsmuligheder for eksisterende virksomheder. Udpegningen kan også vise, hvor man kan placere nye produktionsvirksomheder og give dem en investeringssikkerhed i forhold til planlægningen. Det sikres ved, at man ikke blander erhvervsområderne med mindre miljøbelastende virksomheder eller placerer boligområder o.a. tæt på. 

Efter planloven er produktionsvirksomheder, virksomheder som er omfattet af bekendtgørelse nr. 1458 af 12. december 2017 om godkendelse af listevirksomhed, bekendtgørelse om miljøkrav for mellemstore fyringsanlæg, som har hjemmel i lov om miljøbeskyttelse, bekendtgørelse om virksomheder, der forarbejder emner af jern, stål eller andre metaller, som har hjemmel i lov om miljøbeskyttelse, eller virksomheder anført på bilag 1 til bekendtgørelse om brugerbetaling for godkendelse m.v. og tilsyn efter lov om miljøbeskyttelse og lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v., som har hjemmel i lov om miljøbeskyttelse og lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. Husdyrbrug er ikke omfattet af begrebet produktionsvirksomheder.

Transport- og logistikvirksomheder er ofte beliggende i erhvervsområder fordi de i høj grad understøtter produktionsvirksomheders rammevilkår. Disse transport og logistik-virksomheder er ikke nærmere defineret i planloven. Transport- og logistikvirksomheder er det, der typisk vil falde ind under den almindelige betegnelse transport- og logistik-virksomhed, såsom vognmandsforretninger og logistikvirksomheder og vil f.eks. kunne være medlem af en sådan brancheorganisation og med en relateret branchekode.

Havnevirksomheder er afhængige af beliggenheden i en havn. Havnevirksomheder kan være produktionsvirksomheder, jf. planlovens definition, men det kan også være transport- og logistikvirksomheder eller helt andre virksomheder. En erhvervshavn har typisk en fælles infrastruktur, som benyttes og finansieres i fællesskab af alle de virksomheder, der opererer på havnen. 

Et havneområdes drift risikerer at blive påvirket, hvis en eller flere af havnevirksomhederne i havnen presses på grund af miljøkonflikter som følge af  byomdannelse til anvendelser som boliger eller blandede byfunktioner.

Kommunen har mulighed for at udpege konsekvenszoner omkring erhvervsområder eller dele af erhvervsområder forbeholdt produktionsvirksomheder. Konsekvenszonen skal opfattes som en opmærksomhedszone, hvor det tydeliggøres, at her vil der være miljøpåvirkninger, som man i planlægningen skal tage hensyn til.

Udlagte konsekvenszoner om områder til produktionsvirksomheder defineres som en planlægningszone. Det betyder, at planlægges der for miljøfølsom anvendelse inden for konsekvenszonen, skal der foretages en konkret vurdering af, hvilke effekter den planlagte anvendelse vil have for produktionsvirksomhedernes gældende og fremtidige miljøvilkår. Som udgangspunkt må en ny planlægning ikke forringe virksomhedernes vilkår ved at sætte yderligere krav. Samtidig skal den miljøfølsomme anvendelse sikres mod virksomhedernes nuværende og potentiel fremtidige miljøpåvirkninger.

Konkret planlægning kan dog udlægge støjbelastede arealer til støjfølsom anvendelse, hvis planen med bestemmelser om etablering af afskærmningsforanstaltninger m.v. kan sikre den fremtidige anvendelse mod støjgener. 

Konkret planlægning kan endvidere udlægge arealer, der er belastet af lugt, støv eller anden luftforurening fra produktions-, transport og logistikvirksomheder til boliger, institutioner, kontorer, rekreative formål m.v., hvis planen med bestemmelser om etablering af afhjælpende foranstaltninger kan sikre den fremtidige anvendelse mod en sådan forurening. 

Eksisterende ældre erhvervsområder

Odder Kommune vurderer, at eksisterende erhvervsområder i Odder Kommune er af en karakter, der gør, at eventuelle ønsker om udvidelse og udvikling kan håndteres inden for det gældende plangrundlag og lovgivning uden, at det forringer virksomhedernes vækst- og udviklingsmuligheder. Der er ingen af disse, der er udpeget som forbeholdt produktionsvirksomheder.

Hou Havn er at betragte som et eksisterende ældre erhvervsområde. 

De eksisterende ældre erhvervsområder er bredere i deres anvendelser, og udpegningen af disse områder til forbeholdt produktionsvirksomheder vil medføre en konflikt mellem kommuneplanen og de gældende lokalplaner, da nye virksomheder fortsat kan etablere sig i overensstemmelse med lokalplanens anvendelsesbestemmelser.

Eksisterende nye erhvervsområder, der endnu ikke er taget i anvendelse

I Kommuneplan 2021-2033 blev der udlagt to nye erhvervsområder ved Rude Havvej 1.E.13 og 1.E.14

Der udlægges i med denne kommuneplanrevision et konsekvensområde omkring 1.E.13. Udlæg af en et konsekvensområde  vil kunne understøtte produktionsvirksomhedernes udviklingsmuligheder og give mulighed for at anvise nye produktionsområder en investerings-og fremtidssikret lokalitet. Se nedenstående kortbilag.

Hensigten er at rammeområdet skal anvendes til en større varmeforsyningsvirksomhed samt en eller to affaldsvirksomheder, hvor det kan være hensigtsmæssigt at synliggøre de eksisterende miljøpåvirkninger og potentialerne for virksomhedens udviklingsmuligheder i forhold til nærliggende fremtidige boligområder.

I Odder Kommune er der ikke konkrete overvejelser om at anvende muligheden for udlæg af transformationsområder.

Konsekvensområde omkring biogasanlæg ved Krogstrupvej

Der udlægges ved denne revision et konsekvensområde (planlægningszone) på 500 meter omkring 1.BIO.1. Indenfor konsekvensområdet må der ikke planlægges for eller etableres boligområder og anden miljøfølsom arealanvendelse.