Forhold til anden lovgivning

Naturbeskyttelsesloven og Habitatbekendtgørelsen

Odder Kommune skal sikre, at der ikke vedtages planer for eller meddeles tilladelser til projekter og planer, der kan være i strid med miljømålslovens beskyttelse af Natura 2000-områder, habitat- og fuglebeskyttelsesdirektiverne og den generelle beskyttelse af visse arter på habitatdirektivets bilag IV.

Natura 2000-områder 

I de statslige Natura 2000-planer er der fastlagt mål for udpegningsgrundlaget for de internationale naturbeskyttelsesområder. Natura 2000-områder er et netværk af beskyttede naturområder i EU og består af habitatområder, fuglebeskyttelsesområder og ramsarområder. Planernes målsætning for Natura 2000-områderne er ved en målrettet indsats at sikre gunstig bevaringsstatus for de arter og naturtyper, som områderne er udpeget for at beskytte.

Kommuneplantillægget ligger ikke inden for et Natura 2000-område. Nærmeste Natura 2000-område er: Fuglebeskyttelsesområde nr. 30 – Kysing Fjord, der er beliggende mere end 9 km øst for plan- og projektområdet. Sangsvanen udgør alene udpegningsgrundlaget for fuglebeskyttelsesområdet. Odder Kommuner vurderer, at kommuneplantillægget ikke vil påvirke udpegningsgrundlaget for Natura 2000-områder negativt. 

Bilag IV-arter

EU´s habitatdirektiv forpligtiger medlemslandene til at træffe de nødvendige foranstaltninger til at indføre en streng beskyttelsesordning i det naturlige udbredelsesområde for dyrearter, som står på bilag IV. Bilaget indeholder en liste over udvalgte dyre- og plantearter, som medlemslandene er forpligtet til generelt at beskytte, både inden for og uden for Natura 2000-områderne. Reglerne indebærer, at myndighederne skal sikre sig, at de ikke tillader eller planlægger aktiviteter, der kan skade dyrenes yngle- eller rasteområder. 

En række bilag IV-arter er potentielt forekommende i Odder Kommune, herunder løvfrø, stor vandsalamander, odder, markfirben, grøn mosaikguldsmed og arter af flagermus. Der er gennem planlægning for området indarbejdet en række hensyn til evt. forekommende bilag IV-arter. Odder Kommune vurderer, at realisering af solenergiområdet ikke vil have en negativ påvirkning på arter, som optræder på habitatdirektivets bilag IV eller skade yngle - eller rasteområder for bilag IV-arter. 

Vandrammedirektivet

EU’s vandrammedirektiv fastlægger rammerne for beskyttelsen af bl.a. vandløb og søer, kystvande og grundvand i alle EU-lande. EU’s vandrammedirektiv er udmøntet i den danske lovgivning i Lov om vandplanlægning, Bekendtgørelse af lov nr. 126 af 26/01/2017 om vandplanlægning. Loven indeholder overordnede bestemmelser om vanddistrikter, myndigheders ansvar, miljømål, planlægning og overvågning mv.

Kommuneplantillægget er omfattet af Vandområdeplan 2021-2027 for Vand-områdedistrikt – Jylland og Fyn. Området ligger i Hovedvandopland DK1.5 Randers Fjord.

Idet der hverken ændres på afstrømning af overfladevand eller udledes vand til vandløb vurderes det, at kommuneplantillægget ikke vil forringe mulighederne for målopfyldelse i henhold til vandområdeplanen.

Drikkevandsinteresser

Områder med særlige drikkevandsinteresser og indvindingsoplande til almene vandforsyninger skal friholdes for virksomheder eller anlæg, der kan medføre en væsentlig fare for forurening af grundvandet. Der er ikke boringsnære beskyttelsesområder inden for kommuneplantillægget.

Ved etablering af et solcelleanlæg udtages arealet af intensiv landbrugsdrift, hvorved anvendelse af kunstgødning og sprøjtegifte på arealet ophører i omkring 30 år. Dette vil minimere udvaskningen af stoffer til grundvandet. Solcellerne indeholder ikke væsker. Solcellernes antirefleksbelægning består af et fastbrændt lag, der ikke kan regne af. Solcellerne rengøres af nedbør og med rent vand. Step-up transformeren, der indeholder olie, etableres i opsamlingsbakke, der opsamler olie i tilfælde af læk eller spild. Hertil kommer, at der kun må etableres solcelleanlæg og tilhørende transformere, der ikke medfører risiko for forurening af jord og grundvand - herunder udvaskning af PFAS-stoffer og olie. Det skal dokumenteres, at de konkrete paneltyper, der anvendes i solcelleanlægget, ikke afgiver PFAS-stoffer, der kan udvaskes til jord eller grundvand. 

Etablering af solcelleanlægget vurderes derfor ikke at få en negativ påvirkning af drikkevandsinteresserne.

Hensyn til produktionsvirksomheder

Kommunerne skal i deres planlægning tage hensyn til både støjpåvirkning af omgivelserne og påvirkningen af omgivelserne med lugt-, støj- og anden luftforurening og redegøre for, om eksisterende virksomheder kan blive stillet overfor skærpede krav som konsekvens af planlægningen. Det er i denne sammenhæng virksomheder, som er omfattet af miljøtilsynspligt. Da tillæg nr. 4 til Kommuneplan 2021-2033 omhandler planlægning for landbaseret solenergianlæg i det åbne land, vurderes planlægningen ikke at kunne ændre eller forringe mulighederne for eksisterende virksomheder.

Lov om miljøvurdering

Ifølge lov om miljøvurdering af planer og programmer (LBK nr. 4 af 03.01.2023) skal kommunen miljøvurdere planer og programmer, der kan få en væsentlig indvirkning på miljøet. Ved begrebet miljø forstås den biologiske mangfoldighed, befolkningen, menneskers sundhed, fauna, flora, jordbund, vand, luft, klimatiske faktorer, materielle goder, landskab, kulturarv, herunder kirker og deres omgivelser samt arkitektonisk og arkæologisk arv og det indbyrdes forhold mellem samtlige disse faktorer. 

Planer og programmer 

Solcelleanlæg er anført på lovens bilag 2, pkt 3, litra a, industrianlæg til fremstilling af elektricitet, damp og varmt vand. Området vurderes på baggrund af sin størrelse ikke at være et mindre område på lokalt plan. Odder Kommune har vurderet, at planforslaget er omfattet af pligt til miljøvurdering i henhold til miljøvurdering af planforslaget. 

Ved begrebet miljø forstås bæredygtighed, den biologiske mangfoldighed, befolkningen, menneskers sundhed, fauna, flora, jordbund, vand, luft, klimatiske faktorer, materielle goder, landskab, kulturarv, herunder kirker og deres omgivelser samt arkitektonisk og arkæologisk arv og det indbyrdes forhold mellem samtlige af disse faktorer.

Miljørapportens indhold er på baggrund af et afgrænsningsnotat og høring af berørte myndigheder afgrænset til at beskrive og vurdere den sandsynlige væsentlige indvirkning på følgende miljøemner:

  • Biologisk mangfoldighed, flora og fauna
  • Støj (menneskers sundhed)
  • Vand
  • Klimatiske faktorer
  • Landskab og visuel påvirkning, herunder Geologisk interesseområde. 

Miljøvurderingen af kommuneplantillægget er udarbejdet som en miljørapport, som belyser de miljømæssige konsekvenser af både kommuneplantillægget, lokalplanen og projektet.

Miljørapporten med tilhørende §-25 tilladelse er offentliggjort sammen med planforslagene.