Forhold til anden planlægning

Baggrund for kommuneplantillægget

Kommunalbestyrelsen ønsker at igangsætte planlægningen for solcelleanlæg med tilhørende tekniske anlæg beliggende vest for Torrild.

Lokalplanlægning for solceller ved Torrild forudsætter, at der udarbejdes et kommuneplantillæg, som ændrer afgrænsningen af rammeområde 1.SOL.1, så det svarer til arealet for det ønskede anlæg, ca. 95 Ha.

Anvendelsen af området er fortsat tekniske anlæg i form af landbaseret solenergianlæg. Området kan samtidigt anvendes til jordbrugsformål og naturområde.

Kommunal sektorplanlægning

Kommuneplantillæg nr. 4 medfører ingen konflikt med kommunal sektorplanlægning.

Zonestatus

Området er beliggende i landzone.

Lokalplan

I henhold til planlovens bestemmelser skal der tilvejebringes en lokalplan, før der kan ske anvendelse af rammeområdet til solenergi. Der er derfor udarbejdet et forslag til Lokalplan nr. 1157 - solcelleanlæg ved Torrild sideløbende med tillæg nr. 4 til Kommuneplan 2021-2033. 

Kommuneplan 2021 - 2033

Området er i dag delvist omfattet af kommuneplanrammerne 1.SOL.1 til opsætning af landbaserede solenergianlæg. Dette kommuneplantillæg erstatter den eksisterende ramme.

Området for kommuneplantillægget er herudover omfattet af følgende relevante retningslinjer i kommuneplanen:

Landbaserede solenergianlæg

Retningslinjerne for områder udpeget til landbaserede solenergianlæg foreskriver, at der ved planlægning for nye områder til solenergiproduktion, skal tages hensyn til en hensigtsmæssig placering i forhold til synlighed, elnettet og/eller fjernvarmeområder samt evt. fremtidig byudvikling. Derudover fremgår det, at områderne skal afskærmes af en beplantningszone på min. 10 meter rundt om anlægget, og at beplantningen skal bestå af egnskarakteristiske sorter og bidrage til at øge biodiversiteten. I sammenhæng med beplantningszonen skal der etableres stier/trædestier, så området gives en merværdi for det omgivende landområde. I beplantningszonen kan man arbejde med terrænet ved at implementere bæredygtig jordhåndtering, så der f.eks. kan etableres mountainbikespor i zonen. Retningslinjen forskriver ligeledes, at plejen af anlæggets jord som hovedregel skal foregå ved afgræsning eller med høslæt, og at lavbundsområder inden for det enkelte solenergianlæg kan omdannes til vådområder. Trådhegn omkring anlægget skal som hovedregel etableres på indersiden af beplantningszonen, og hegnet skal hæves ca. 15 cm, så det ikke virker som en barriere for små dyr. Serviceveje skal anlægges med grusbelægning, solenergipanelerne må ikke være reflekterende og kan ikke opsættes inden for Eltransmissions servitutareal.

Kommuneplantillægget omfatter et større areal end der er udpeget til landbaserede solenergianlæg. Rent landskabeligt opfattes området som ét sammenhængende område. Ved udvidelse opnås størst mulig elproduktion.

Geologiske interesser

Retningslinjerne for områder med geologiske interesser foreskriver, at landskabsformer og blottede profiler m.v., som særligt tydeligt afspejler landskabets opbygning og de geologiske processer, skal søges bevaret og beskyttet. I områder med geologiske interesser skal hensyn til geologien tillægges særlig stor vægt. Byggeri, anlægsarbejder, beplantning m.v., som kan sløre landskabets dannelsesformer, skal så vidt muligt undgås.

Der er ikke markante landskabsformer eller blottede profiler inden for eller omkring solenergiområdet.  Etablering af et solcelleområde ændrer ikke på terrænet, da solcellestativerne blandt andet består af stålpæle, der nedrammes i jorden. Det vurderes derfor, at solenergianlægget ikke kompromitterer retningslinje for geologiske interesser.

Grønt Danmarkskort

Retningslinjerne for naturbeskyttelsesområder foreskriver, at indsatser, der bevarer og udvikler biodiversitet samt forbedrer adgangen til naturen prioriteres højest inden for områder med særlige naturbeskyttelsesinteresser. Ved prioritering af indsatser inden for områder med særlige naturbeskyttelsesinteresser, indgår arealernes naturmæssige værdi og naturtypens udbredelse. Områder med særlige naturbeskyttelsesinteresser skal friholdes for byvækst, veje, og andre tekniske anlæg mv., der kan forringe naturindholdet og levesteder for vilde planter og dyr. For de særligt værdifulde naturområder gælder, at der ikke kan tillades indgreb, der tilsidesætter beskyttelseshensynene i områderne. Beskyttelseshensynene kan kun tilsidesættes i det omfang særlige samfundsmæssige eller planlægningsmæssige hensyn taler for det, eller i forbindelse med projekter, der har til formål at forbedre naturtilstanden i et større område eller forbedre offentlighedens adgang.

Da arealerne inden for udpegningen til Grønt Danmarkskort er af begrænset størrelse kan de friholdes for tekniske anlæg i den konkrete planlægning. Kommuneplantillægget stemmer således overens med kommuneplanens retningslinjer for Grønt Danmarkskort.

Skovrejsning uønsket

Retningslinjerne for områder udpeget som skovrejsning uønsket foreskriver, at områder, hvor skovrejsning er uønsket, omfatter byvækstområder, bevaringsværdige landskaber (hvor skovkarakteren ikke er karaktergivende for landskabstypen), bevaringsværdige kulturmiljøer, kirkeindsigtsområder, naturområder, potentielle naturområder, lavbundsarealer, råstofområder og vindmølleområder. Med nærværende kommuneplantillæg tilføjes solenergiområder. 

Med kommuneplantillægget ændres udpegning af skovrejsning uønsket, så hele solenergiområdet herefter udpeges til skovrejsningsuønsket. 

Lavbundsarealer

Retningslinjerne for områder udpeget som lavbundsareal foreskriver, at lavbundsarealer, der rummer mulighed for at udvikle sig til områder af stor værdi for naturen eller vandmiljøet, bør så vidt muligt friholdes for byggeri og anlæg. Nye anlæg, herunder tekniske anlæg, veje m.v., der nødvendigvis skal placeres indenfor de udpegede lavbundsarealer, skal udformes, så muligheden for at genskabe naturlige hydrologiske forhold, herunder ny natur, klimaprojekter og vådområder til fjernelse af kvælstof, fosfor og CO2 ikke går tabt. Planlægning for anlæg m.v. på lavbundsarealer bør ske under hensyntagen til risikoen for forhøjet vandstand.

Solceller er ikke følsomme over for etablering på våde eller vandlidende arealer og er ikke til hinder for, at vandstanden på arealet kan hæves. Etablering af solceller er ikke til hinder for, at lavbundsarealerne i fremtiden kan genetableres til vådområde, idet solceller er et reversibelt anlæg. Kommuneplantillægget stemmer således overens med kommuneplanens retningslinjer om lavbundsarealer.

Klimatilpasning

Retningslinjerne for områder udpeget som oversvømmelsestruede foreskriver, at, planlægning af byudvikling, særlige tekniske anlæg, ændret arealanvendelse mv. kun kan etableres i de oversvømmelsestruede områder, hvis der redegøres for hvordan oversvømmelseskilden håndteres, og afstrømning til omkringliggende arealer ikke ændres eller forringer håndteringen af vand. Det skal ved lokalplanlægning sikres, at der fastsættes vilkår om afværgeforanstaltninger ved oversvømmelse. Da solcellepanelerne er hævet over terræn og transformere placeres på sokler, er projektet ikke sårbart overfor oversvømmelser. Transformerstationen placeres på arealer uden oversvømmelses risiko. Kommuneplantillægget stemmer således overens med kommuneplanens retningslinjerne om klimatilpasning.

Særligt værdifulde landbrugsområder

Retningslinjerne for særligt værdifulde landbrugsområder foreskriver, at landbrugsområderne så vidt muligt skal forblive i landbrugsdrift. Landbrugsarealer kan kun inddrages til ikke-landbrugsmæssige formål, hvis arealerne har begrænset betydning for landbruget, eller hvis en samlet vurdering viser, at den givne anvendelse mest hensigtsmæssigt kan placeres i et landbrugsområde. Ved udstykning, bebyggelse og ændret anvendelse af arealer og bygninger skal der tages særligt hensyn til landbrugsmæssige interesser. Mængden af natur, økologiske forbindelser, levende hegn og småbiotoper af værdi for det vilde dyre- og planteliv bør opretholdes og nye etableres, hvor det kan ske uden væsentlig gene for landbrugsdriften.

Udlæg af området til solcelleanlæg udelukker ikke landbrugsdrift, i form af økologisk jordbrug eller husdyrhold. Når anlægget ikke længere ønskes anvendt til solcelleanlæg, kan det igen overgå til intensiv landbrugsdrift. Kommuneplantillægget stemmer således overens med kommuneplanens retningslinjerne om særligt værdifuldt landbrugsområde.