Retningslinje for landbaserede solenergianlæg

Retningslinjer

Områder til opsætning af landbaserede solenergianlæg fremgår af kortet. 

Ved planlægning for nye områder til solenergiproduktion, skal der tages hensyn til en:

  • Hensigtsmæssig placering i forhold til synlighed
  • Hensigtsmæssig placering i forhold til el-nettet og/eller fjernvarmeområder.
  • Hensigsmæssig placering i forhold til evt. fremtidig byudvikling

Solenergiområder skal afskærmes af en beplantningszone på min. 10 m rundt om anlægget. Beplantningen skal bestå af egnskarakteristiske sorter og bidrage til at øge biodiversiteten. 

I sammenhæng med beplantningszonen skal der etableres stier/trædestier, så området gives en merværdi for det omgivende landområde. I beplantningszonen kan man arbejde med terrænet ved at implementere bæredygtig jordhåndtering, så der f.eks. kan etableres mountainbikespor i zonen. 

Plejen af anlæggets jord skal som hovedregel foregå ved afgræsning eller med høslæt. Lavbundsområder inden for det enkelte solenergianlæg kan omdannes til vådområder.

Trådhegn omkring anlægget skal som hovedregel etableres på indersiden af beplantningszonen, og hegnet skal hæves ca. 15 cm, så det ikke virker som en barriere for små dyr. 

Serviceveje skal anlægges med grus belægning.

Solenergipanelerne må ikke være reflekterende.

Solenergianlæg kan ikke opsættes inden for Eltransmissions servitutareal.

Statisk kort

 

 

Handlinger i forbindelse med "Landbaserede solenergianlæg" indvirker i/opfylder delmål 7.2, 7.3 og 13.1.

Formål

Hensigten med retningslinjerne er at sikre, at solenergipanelerne tilpasses det enkelte område under hensyntagen til nabobeboelser og landskabet samt, at området placeres, hvor den producerede strøm har nem vej til el nettet. 

Redegørelse

Det er en national interesse at fremme udbygningen af vedvarende energi i Danmark. Kommunernes planlægning skal tage hensyn til vindmøller og solcelleanlæg, da anlæggene er nødvendige for den landsdækkende energiforsyning og for den grønne omstilling. Derfor beskrives det i "Oversigt over nationale interesser i kommuneplanlægningen" punkt 4.5.6, at kommuneplanen skal indeholde retningslinjer for placering af solcelleanlæg. Vedvarende energi f.eks. i form af strøm fra solenergianlæg er et af tiltagene i forebyggelse af klimaforandringer og en reduktion af drivhusgasudledningerne.  Kommunalbestyrelsen vedtog Plan- og Agenda 21 strategi 2020 på møde den 31.8.2020, hvor det blev besluttet, at vi vil undersøge og udpege areal(er) til jordbaserede solenergianlæg ved kommuneplanrevisionen. Der indgik i alt 6 ønsker til områder med jordbaserede solenergianlæg i høringsfasen til Plan- og Agenda 21 strategi 2020.

På samme møde vedtog Kommunalbestyrelsen, at udarbejde en landskabsanalyse efter landskabskaraktermetoden for at kvalificere udpegningen af bevaringsværdige landskaber samt større sammenhængende landskaber. Landskabet er gennemgået og de ønskede områder er vurderet ud fra en landskabelig betragtning og ud fra hensynet til at holde en hensigtsmæssig afstand til nabobeboelser. Ved gennemgang af ovennævnte præmisser er der fundet frem til, at ét af områderne medtages i udpegningen. Det er området ved Krogstrupvej, også benævnt rammeområde 1.SOL.1. De øvrige ansøgte områder ligger enten inden for område med bevaringsværdige landskaber eller hensynet til flere nabobeboelser vægtes højt. Derudover peges på at udlægge to områder, der ikke er ansøgt om. Det drejer sig om rammeområde 8.SOL.1 syd for Hadrup og rammeområde 3.SOL.1 øst for Odder by. Udpegning af områder til solenergianlæg er ikke udtømmende, men kan nu kvalificeres ved at kigge på områder udpeget til bevaringsværdige landskaber.   

Solenergiområder 

Der udpeges i alt 3 områder som vist på kortet. 

Område 1.SOL.1 ved Krogstrupvej etableres i tilknytning til de eksisterende vindmøller og udgør et område på ca. 95 Ha. Herved kombineres de to energiproduktioner - solceller og vindmøller. Det er dog forudsat, at vindmøllerne nedtages, når de er udtjent og ikke længere kan producere strøm. 

Område 8.SOL.1 syd for Hadrup består af to solcelleområder med et samlet areal på ca. 56 Ha og etableres i tilknytning til de eksisterende vindmøller syd for Hadrup. Herved kombineres de to energiproduktioner - solceller og vindmøller.  

Område 3.SOL.1 ligger øst for Odder by, syd for Rude Havvej og udgør et areal på ca. 72,5 Ha, som beskrevet i kommuneplantillæg nr. 6.

Opstilling af solenergianlæg skal ske på baggrund af en lokalplan og højst sandsynligt en miljøkonsekvensrapport (VVM), der redegør for de konkrete landskabelige, naturmæssige, kulturhistoriske og jordbrugsmæssige interesser samt for påvirkningen af nabobeboelser. Lokalplanerne vil blive tillagt bonusvirkning, så de erstatter landzonetilladelser. 

Kystnærhedszonen

Området 3.SOL.1 ligger inden for kystnærhedszonen med en mindste afstand til kysten på ca. 1,8 km ved Norsminde Fjord og en afstand på 2,58 km til Rude Strand. Området er fundet efter besigtigelse af Odder Kommunes landskaber ved udarbejdelse af landskabskarakteranalysen. Ved besigtigelsen blev landskabet screenet for områder, der kunne være egnede til udpegning af solenergianlæg. Der blev lagt vægt på, at områderne skulle ligge uden for bevaringsværdige og større, sammenhængende landskaber og i nærheden af el-nettet. Der blev i alt fundet 3 udpegninger, hvoraf den ene udpegning, 3.SOL.1, ligger inden for kystnærhedszonen. Der er ved besigtigelsen ikke fundet alternative placeringer, der er oplagte til at udpege til solenergianlæg. 

Området 3.SOL.1 er relativt fladt og ligger bag sommerhusområdet Rude Strand, landsbyen Rude og lokalcenterbyen Saksild. Der er ikke udsigt til kysten fra selve området og etablering af solenergianlægget hindrer ikke adgang til kystlandskabet. Det er en planlægningsmæssig og funktionel begrundelse, at området ligger tæt på el-nettet og den eksisterende infrastruktur. Ved etablering af en afskærmende beplantningszone rundt om anlægget, som beskrevet i retningslinjen, vil området kunne afskærmes i forhold til de relativt få nabobeboelser. Solenergianlægget skal indpasses i området, så de eksisterende jorddiger bevares og beskyttes. Herved vil solenergianlægget synes mindre i skala. 

VE - loven

Lov om fremme af vedvarende energi indeholder ordninger, der skal fremme produktionen af vedvarende energi fra solenergianlæg: Værditabsordning, Salgsoptionsordning, VE-bonusordningen, Grøn pulje. 

Værditabsordningen

Der foretages en række administrative ændringer, blandt andet at information om ordningen vil foregå via digital post.  Herudover flyttes tidspunktet for værditabsordningen til efter VE-anlægget er stillet op modsat tidligere, hvor værditabet bestemmes før VE-anlægget stilles op på baggrund af visualiseringer. 

Salgsoptionsordningen

Der oprettes en salgsoptionsordning, hvor naboer i en afstand på 0-200 meter fra større solcelleanlæg kan vælge at sælge deres beboelsesejendom til opstilleren af det vedvarende energianlæg i op til et år efter 1 kWh er produceret fra anlægget. Beboelsesejendommens værdi vurderes af den uafhængige taksationsmyndighed, der også foretager vurdering af værditab. Alene ejendomsejere, der har fået tildelt værditab på over 1 pct. af ejendommens værdi af taksationsmyndigheden, kan anvende salgsoptionen. Man skal ansøge om salgsoptionen samtidig med, at der anmeldes krav om værditab. 

Ve-bonusordningen

Der oprettes en VE-bonusordning, som giver naboer i afstanden 0-200 meter fra større solcelleanlæg ret til en VE-bonus. Bonussen baseres på produktionen fra anlægget svarende til 6,5 kW. Størrelsen på bonussen vil variere i anlæggets levetid i og med, den afhænger af anlæggets produktion og elprisen. 

Grøn pulje

Med grøn pulje bliver opstillerne af vedvarende energianlæg pålagt at indbetale et beløb pr opstillet MW til den kommune, hvori der opstilles vedvarende energianlæg. Kommunen administrerer midlerne, og midlerne kan anvendes bredt til kommunale tiltag. Det er hensigten, at midlerne fortrinsvist skal støtte projekter ansøgt af nære naboer til det vedvarende energianlæg samt grønne tiltag i kommunen. Betalingen af midlerne skal ske direkte fra opstiller til kommunen som en engangsbetaling efter nettilslutning.