Naturbeskyttelsesloven og Habitatbekendtgørelsen
Odder Kommune skal sikre, at der ikke vedtages planer for eller meddeles tilladelser til projekter og planer, der kan være i strid med miljømålslovens beskyttelse af Natura 2000-områder, habitat- og fuglebeskyttelsesdirektiverne og den generelle beskyttelse af visse arter på habitatdirektivets bilag IV.
Natura 2000-områder
I de statslige Natura 2000-planer er der fastlagt mål for udpegningsgrundlaget for de internationale naturbeskyttelsesområder. Natura 2000-områder er et netværk af beskyttede naturområder i EU og består af habitatområder, fuglebeskyttelsesområder og ramsarområder. Planernes målsætning for Natura 2000-områderne er ved en målrettet indsats at sikre gunstig bevaringsstatus for de arter og naturtyper, som områderne er udpeget for at beskytte.
Kommuneplantillægget ligger ikke inden for et Natura 2000-område. Nærmeste Natura 2000-område er: nr. 56 Horsens Fjord, havet øst for og Endelave syd for planområdet og nr. 59 Kysing Fjord nordøst for planområdet. Begge områder har en afstand på omtrent 9 km fra planområdet. Odder Kommuner vurderer, at kommuneplantillægget ikke vil påvirke udpegningsgrundlaget for Natura 2000-områder negativt.
Bilag IV-arter
EU´s habitatdirektiv forpligtiger medlemslandene til at træffe de nødvendige foranstaltninger til at indføre en streng beskyttelsesordning i det naturlige udbredelsesområde for dyrearter, som står på bilag IV. Bilaget indeholder en liste over udvalgte dyre- og plantearter, som medlemslandene er forpligtet til generelt at beskytte, både inden for og uden for Natura 2000-områderne. Reglerne indebærer, at myndighederne skal sikre sig, at de ikke tillader eller planlægger aktiviteter, der kan skade dyrenes yngle- eller rasteområder.
En række bilag IV-arter er potentielt forekommende omkring planområdet, herunder odder, brun flagermus, sydflagermus, løvfrø, stor vandsalamander, markfirben og spidssnudet frø samt løvfrø. I forbindelse med miljøvurderingen af lokalplanen er der foretaget besigtigelser af potentielt egnede levesteder for flagermus og bilag IV-padder. Der er gennem planlægning for området indarbejdet hensyn til evt. forekommende bilag IV-arter. Hvis der ikke er indarbejdet hensyn, er det fordi, at der ved besigtigelserne ikke blev fundet nogen egnede levesteder for bilag IV-arterne.
Odder Kommune vurderer, at realisering af biogasanlægget ikke medfører beskadigelse eller ødelæggelse af yngle- og rasteområder, eller forsætlig forstyrrelse eller drab på bilag IV arter, eller negativ påvirkning af den økologiske funktionalitet. Realisering vil ikke påvirke fugle på fuglebeskyttelsesdirektivets bilag I, individer af fredede arter eller rødlistede arter eller bilag IV arter samt deres levesteder.
Vandrammedirektivet
EU’s vandrammedirektiv fastlægger rammerne for beskyttelsen af bl.a. vandløb og søer, kystvande og grundvand i alle EU-lande. EU’s vandrammedirektiv er udmøntet i den danske lovgivning i Lov om vandplanlægning, Bekendtgørelse af lov nr. 126 af 26/01/2017 om vandplanlægning. Loven indeholder overordnede bestemmelser om vanddistrikter, myndigheders ansvar, miljømål, planlægning og overvågning mv.
Kommuneplantillægget er omfattet af Vandområdeplan 2021-2027 for Vand-områdedistrikt – Jylland og Fyn. Området ligger i Hovedvandopland DK1.5 Randers Fjord. Etablering af biogasanlæg vurderes ikke at ændre på tilstanden af grundvandsforekomsterne eller hindre målopfyldelse.
Drikkevandsinteresser
Hele området i tillæg nr. 8 er omfattet af områder med særlige drikkevandsinteresser og indvindingsoplande til almene vandforsyninger skal derfor friholdes for virksomheder eller anlæg, der kan medføre en væsentlig fare for forurening af grundvandet. Der er ikke boringsnære beskyttelsesområder inden for kommuneplantillægget.
Biogasanlæg er ikke på miljøstyrelsens liste over virksomheder, som har grundvandstruende aktiviteter.
I forbindelse med miljøvurderingen er det undersøgt om biogasanlæggets aktiviteter medfører risiko for forurening af grundvandet. Risikoen er vurderet som mindre negativ, da håndtering af overfladevand og spildevand reguleres efter gældende regler og forudgående tilladelse fra Odder Kommune.
Ved etablering af et biogasanlæg udtages arealet af intensiv landbrugsdrift, hvorved anvendelse af kunstgødning og sprøjtegifte på arealet ophører. Dette vil minimere udvaskningen af stoffer til grundvandet.
Etablering af biogasanlæg vurderes derfor ikke at ændre på tilstanden af grundvandsforekomsterne eller hindre målopfyldelse.
Hensyn til produktionsvirksomheder
Kommunerne skal i deres planlægning tage hensyn til både støjpåvirkning af omgivelserne og påvirkningen af omgivelserne med lugt og anden luftforurening og redegøre for, om eksisterende virksomheder kan blive stillet overfor skærpede krav som konsekvens af planlægningen. Det er i denne sammenhæng virksomheder, som er omfattet af miljøtilsynspligt. Da tillæg nr. 8 til Kommuneplan 2021 omhandler planlægning for biogasanlæg i det åbne land, vurderes planlægningen ikke at kunne ændre eller forringe mulighederne for eksisterende virksomheder. Der er ikke udlagt kommuneplanrammer for produktionsvirksomheder indenfor 500 meter af området til biogas.
Lov om miljøvurdering
Ifølge lov om miljøvurdering af planer og programmer (LBK nr. 4 af 03.01.2023) skal kommunen miljøvurdere planer og programmer, der kan få en væsentlig indvirkning på miljøet. Ved begrebet miljø forstås den biologiske mangfoldighed, befolkningen, menneskers sundhed, fauna, flora, jordbund, vand, luft, klimatiske faktorer, materielle goder, landskab, kulturarv, herunder kirker og deres omgivelser samt arkitektonisk og arkæologisk arv og det indbyrdes forhold mellem samtlige disse faktorer.
Planer og programmer
Biogasanlæg er anført på lovens på bilag 1, punkt 10, Anlæg til bortskaffelse af ikke farligt affald ved forbrænding eller kemisk behandling (som defineret i bilag I til direktiv 2008/98/EF afsnit D9) med en kapacitet på over 100 tons/dag. Området vurderes på baggrund af sin størrelse ikke at være et mindre område på lokalt plan. Odder Kommune har vurderet, at planforslaget er omfattet af pligt til miljøvurdering i henhold til miljøvurdering af planforslaget.
Miljørapportens indhold er på baggrund af et afgrænsningsnotat og høring af berørte myndigheder afgrænset til at beskrive og vurdere den sandsynlige væsentlige indvirkning på følgende miljøemner:
-
Natura 200-områder
-
Dyre- og planteliv (inkl. Bilag IV-arter)
-
Biologisk mangfoldighed og beskyttede naturtyper, herunder §3, fredede arealer, værdifuld skov, ammoniakfølsom skov, fredskov, beskyttede sten- og jorddiger, beskyttelseslinjer og kommunale naturudpegninger.
-
Risikovurdering, herunder, oliespild, gylleudslip, gasudslip og brandfare mv.
-
Landskabelig værdi og visuel påvirkning, herunder jordhåndtering
-
Lyspåvirkning
-
Grundvand
-
Overfladevand, herunder spildevand
-
Klima og oversvømmelse
-
Overvågning
Miljøvurderingen af kommuneplantillægget er udarbejdet som en miljørapport, som belyser de miljømæssige konsekvenser af både kommuneplantillægget og lokalplanen.
Miljørapporten er offentliggjort sammen med planforslagene.