Baggrund for kommuneplantillægget
Kommunalbestyrelsen ønsker at igangsætte planlægningen for biogasanlæg med dertilhørende faciliteter beliggende sydvest for Torrild. Kommunalbestyrelsen besluttede på møde d. 10 oktober 2023 at igangsætte udarbejdelsen af plangrundlag for nærværende placering efter en forudgående screening af forskellige egnede placeringer i kommunen. Se yderligere under Kommuneplan 2021.
Lokalplanlægning for område til biogasanlæg ved Krogstrupvej forudsætter, at der udarbejdes et kommuneplantillæg, som udlægger et nyt rammeområde 1.BIO.1 til teknisk anlæg, så det svarer til arealet for det ønskede anlæg, ca. 25 Ha.
Anvendelsen af området fastlægges til tekniske anlæg i form af biogasanlæg.
Kommunal sektorplanlægning
Kommuneplantillæg nr. 8 medfører ingen konflikt med kommunal sektorplanlægning.
Zonestatus
Området er beliggende i landzone.
Lokalplan
I henhold til planlovens bestemmelser skal der tilvejebringes en lokalplan, før der kan ske anvendelse af rammeområdet til biogasanlæg. Der er derfor udarbejdet et forslag til Lokalplan nr. 1167 - Område til biogasanlæg ved Krogstrupvej sideløbende med tillæg nr. 8 til Kommuneplan 2021.
Kommuneplan 2021
Området er i dag ikke omfattet af en kommuneplanramme.
Området for kommuneplantillægget er herudover omfattet af følgende relevante retningslinjer i kommuneplanen:
Fælles biogasanlæg
Retningslinjer for områder udpeget til fælles biogasanlæg foreskriver, at der kun må etableres med en omsætning af biomasse på op til 500 tons/døgn, og at område til fælles biogasanlæg skal friholdes for andre anvendelser, der kan være i konflikt hermed. Dernæst skal anlægget udformes med størst mulig hensyntagen til det omkringliggende landskab og naboer med hensyn til placering af anlæggets elementer, farver, bygningsmaterialer og dimensioner. Ligesom der ved fastlæggelse af en endelig placering af fælles biogasanlæg skal udarbejdes visualiseringer. Visualiseringerne skal i antal og udformning være dækkende for vurderinger af både nær- og fjernpåvirkningerne. Derudover skal fælles biogasanlæg placeres hensigtsmæssigt trafikalt. Alternativt kan kommunen stille krav, om at tilførsel af gylle sker ved pumpning mellem landbrugsejendommene og det fælles biogasanlæg.
I Kommuneplan 2021-2033 for Odder Kommune er der udlagt et område til placering af biogasanlæg, der ligger i afstand på ca. 9.7 km vest fra den udpegede placering. Kommuneplantillægget omfatter derfor et område, som ikke er udpeget i kommuneplanen.
I oktober 2022 besluttede Økonomi og Erhvervsudvalget i Odder Kommune imidlertid at igangsætte arbejdet med at afdække alternative placeringsmuligheder for et biogasanlæg i Odder Kommune.
Placering nr. 9, som kommunalbestyrelsen besluttede at igangsætte kommuneplantillæg for, er hensigtsmæssig af flere årsager:
- Stort biogaspotentiale. Anlægget kan ved denne placering servicere afgasning af organiske biomasser, særligt i form af husdyrgødning, samtidig med at det vurderes, at husdyrgødningsgrundlaget i området er tilstrækkeligt højt. En foreløbig analyse viser at alene husdyrgødningsgrundlaget på indenfor 25 km afstand til anlægget er omkring 1.205.000 tons gylle/årligt.
- God logistik og infrastrukturforhold. Anlæggets beliggenhed er i nær afstand til større vejnet med hovedvejene Kongshusvej og Gl. Århusvej, hvor trafikken fint kan fordele sig. Dette gør, at trafikken hurtigt afvikles og der forventes ikke at komme store koncentrationer igennem mindre byer i området. Tilkørslen til anlægget vil kunne ske direkte fra den nye omfartsvej, som forbinder Krogstrupvej med Kongshusvej ved etablering af en del af den planlagte omfartsvej fra rundkørslen syd for Torrild.
- God afstand til nærmeste beboelser samt byområder. Der er overordnet god afstand til naboer fra biogasanlæggets placering i planområdet, og kun to enkeltliggende ejendomme (Krogstrupvej 136 og 140) er at finde inden for en afstand af 300 meter fra anlægget. De nærmeste samlede bebyggelser Assendrup, Torrild og Vedslet er beliggende hhv. 800, 1.100 og 1.400 meter fra selve biogasanlægget. Det vil i miljøkonsekvensrapporten (VVM) for det konkrete projekt blive vurderet, hvordan miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for støj fra virksomheder sikres overholdt. Lokalplanen sikrer derfor mulighed for etablering af støjvolde, hvis disse vurderes nødvendige ifm. realisering af et konkret projekt.
Kommuneplantillægget omhandler denne placering. Da den foreløbig analyse viser, at husdyrgødningsgrundlaget på indenfor 25 km afstand til anlægget er omkring 1.205.000 tons gylle/årligt, er der nødvendigt at kommuneplanens retningslinje for fælles biogasanlæg ændres med dette tillæg fra de 500 tons/døgn til 3.400 tons/døgn. Afdækningen af alternative placeringsmuligheder for placering af biogasanlæg har udpeget netop denne placering, da det er vurderet, at placeringen har en god logistik og infrastruktur, og det derfor ikke forventes at medfører store koncentrationer af trafik igennem mindre byer i området. Ligesom at placeringen har en god afstand til nærmeste beboelser. Det er derfor baggrund for, at vurdere, at kommuneplanens retningslinje for fælles biogasanlæg kan ændres med dette tillæg fra de 500 tons/døgn til 3.400 tons/døgn.
Kommuneplantillægget omhandler også en anbefalet minimumsafstand til boligområder på 500 m, da der med kommuneplantillægget gives mulighed for en maksimal miljøklasse 7, som er særligt belastende for omgivelserne. Afdækningen af alternative placeringsmuligheder for placering af biogasanlæg har udpeget netop denne placering, da placeringen har en god afstand til nærmeste boligområder. Med kommuneplantillægget tilføjes der derfor til kommuneplanens retningslinjen for fælles biogasanlæg, en opmærksomhedszone på 500 m fra det konkret biogasanlæg.
Indenfor konsekvensområder (planlægningszonen) omkring konkrete biogasanlæg, som vist på kortet herunder, må der ikke planlægges for eller etableres boligområder og anden miljøfølsom arealanvendelse.
Kommuneplantillægget er i overnesstemmelse med den øvrige kommuneplan.
Skovrejsning, ønsket
Områder udpeget som skovrejsning omfatter områder, hvor tilplantning med skov er ønsket af hensyn til beskyttelse af grund- og drikkevandsressourcen, fremme af friluftsinteresser, fremme af den biologiske mangfoldighed og biodiversitet samt forebyggelse af klimaforandringer.
Kommuneplanrammens bestemmelser sikrer, at området til skovrejsning friholdes for bebyggelse og tekniske anlæg. Derved er der overensstemmelse med kommuneplanens retningslinjer for skovrejsning.
Grønt Danmarkskort
Retningslinjerne for naturbeskyttelsesområder foreskriver, at indsatser, der bevarer og udvikler biodiversitet samt forbedrer adgangen til naturen prioriteres højest inden for områder med særlige naturbeskyttelsesinteresser. Ved prioritering af indsatser inden for områder med særlige naturbeskyttelsesinteresser, indgår arealernes naturmæssige værdi og naturtypens udbredelse.
Områder med særlige naturbeskyttelsesinteresser skal friholdes for byvækst, veje, og andre tekniske anlæg mv., der kan forringe naturindholdet og levesteder for vilde planter og dyr. For de særligt værdifulde naturområder gælder, at der ikke kan tillades indgreb, der tilsidesætter beskyttelseshensynene i områderne. Beskyttelseshensynene kan kun tilsidesættes i det omfang særlige samfundsmæssige eller planlægningsmæssige hensyn taler for det, eller i forbindelse med projekter, der har til formål at forbedre naturtilstanden i et større område eller forbedre offentlighedens adgang.
Områder udpeget som økologiske forbindelser skal søges friholdt for byudvikling og tekniske anlæg. Hvor anlæg af nye veje og jernbaner skærer de økologiske og de potentielle økologiske forbindelser, skal anlæggene indrettes med faunapassager, så dyrelivets spredningsmuligheder opretholdes. Ved væsentlige, eksisterende spærringer i de økologiske forbindelser bør passage søges sikret, normalt gennem anlæg af faunapassager eller lignende.
Kommuneplanrammens bestemmelser sikrer, at områder til Grønt Danmarkskort friholdes for bebyggelse og tekniske anlæg. Derved er der overensstemmelse med kommuneplanens retningslinjer for Grønt Danmarkskort.
Lavbundsarealer
Retningslinjerne for områder udpeget som lavbundsareal foreskriver, at lavbundsarealer, der rummer mulighed for at udvikle sig til områder af stor værdi for naturen eller vandmiljøet, bør så vidt muligt friholdes for byggeri og anlæg. Nye anlæg, herunder tekniske anlæg, veje m.v., der nødvendigvis skal placeres indenfor de udpegede lavbundsarealer, skal udformes, så muligheden for at genskabe naturlige hydrologiske forhold, herunder ny natur, klimaprojekter og vådområder til fjernelse af kvælstof, fosfor og CO2 ikke går tabt. Planlægning for anlæg m.v. på lavbundsarealer bør ske under hensyntagen til risikoen for forhøjet vandstand.
Kommuneplanrammens bestemmelser sikrer, at områder til lavbundsarealer friholdes for bebyggelse og tekniske anlæg. Derved er der overensstemmelse med kommuneplanens retningslinjer for lavbundsarealer.
Særligt værdifulde landbrugsområder
Retningslinjerne for særligt værdifulde landbrugsområder foreskriver, at landbrugsområderne så vidt muligt skal forblive i landbrugsdrift. Landbrugsarealer kan kun inddrages til ikke-landbrugsmæssige formål, hvis arealerne har begrænset betydning for landbruget, eller hvis en samlet vurdering viser, at den givne anvendelse mest hensigtsmæssigt kan placeres i et landbrugsområde. Ved udstykning, bebyggelse og ændret anvendelse af arealer og bygninger skal der tages særligt hensyn til landbrugsmæssige interesser. Mængden af natur, økologiske forbindelser, levende hegn og småbiotoper af værdi for det vilde dyre- og planteliv bør opretholdes og nye etableres, hvor det kan ske uden væsentlig gene for landbrugsdriften.
Kommuneplantillægget stemmer således overens med kommuneplanens retningslinjerne om særligt værdifuldt landbrugsområde, da et biogasanlæg er et landbrugsmæssigt formål, hvor landbrugets ressourcer udnyttes til biogasproduktion.